lördag, november 24, 2007

I år ger vi barnmorskor och getter i julklapp!

Det kom ett mail med ett oemotståndligt budskap: Ge bort en get i julklapp!

För 200:- kan du förändra livet för en hel familj i byn Kariwa i Mozambique. För 100:- kan du skänka en kakaoplanta till en fattig familj i Ghana. För 500:- bekostar du utbildningen för en bybarnmorska i Sierra Leone. ActionAid säger på sin hemsida att de satsar på att hjälpa fattiga och utsatta kvinnor och flickor, eftersom det har visat sig att jämställdhet och rättigheter är nyckeln till framgångsrik kamp mot fattigdomen.
Jag ringde till ActionAids Stockholmskontor för att ta reda på lite mer, t ex om de har 90-konto, så att man kan lita på dem. Det har de förstås, och det är ingen ny organisation, utan en internationell hjälporganisation som funnits i 35 år, men först förra året öppnade kontor i Stockholm.
Kvinnan som svarade när jag ringde hette också Katinka, och hade varit på Flatön i somras! Är det inte ett konstigt sammanträffande? Det måste vara en liten vink från ödet...

http://www.campaignhost.se/actionaid/julklapparmotfattigdom/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta tycker jag är ett väldigt fint initiativ, och jag har rekommenderat hemsidan till många jag känner! Mer av samma sort!

Ehpsson sa...

Min kära mor och far gav alla oss barn i familjen "varsin" get. Så nu traskar det runt en Emma, en Maia, en Oskar och en Tove där nere och tuggar växter.

Har spenderat den här söndagsförmiddagen med att läsa igenom den här bloggen. Hjärtat klappar varmt för alla fina bilder från Flatön - som jag saknar det ibland!
Så kul att det går bra för er! Ni förtjänar det verkligen efter allt ert hårda, hjärtliga arbete!
Och du är riktigt duktig, Katinka! Jag är djupt imponerad (och inspirerad!)