tisdag, december 16, 2008

Nu tar vi bort förgyllning och satsar på rent guld!

Jag har bestämt mig för att ta bort möjligheten att välja förgyllda smycken. Jag tycker själv att det är för dålig hållbarhet på förgyllningen. Det beror inte på vår lokala guldsmed som förgyller åt oss, det beror helt enkelt på att det inte går att göra bättre.
Jag pratade med Peter på Sävsjö Guldsmeds AB (han tillverkar åt bl a Efva Attling) och han sa såhär:
"Förr, när det inte var så noga med arbetsmiljön, då höll en förgyllning mycket längre. Idag när det finns miljölagar som skyddar arbetarna, är de gamla metoderna inte tillåtna längre. De var väldigt hälsofarliga."
Jag tycker det är bra att det finns sådana lagar, och det betyder att jag privat inte kommer att köpa förgyllda smycken heller i fortsättningen. Kanske är de förgyllda i Indien eller Kina, där det inte är så noga om någon blir sjuk av sin arbetsmiljö.
I fortsättningen erbjuder vi avgjutningar i rent guld istället. Det blir mycket dyrare, men det bleknar garanterat inte. Och det är tryggt, svenskt kvalitetsarbete och pålitliga stämplar!

Inga kommentarer: