onsdag, maj 06, 2009

Blåmesen har lagt 11 ägg!


Nyopererad i knäet och ganska groggy slog jag på TV:n för att se om något nytt hänt i vår "kameraholk". (Weibulls, finns att köpa online i LillaFiskaregatansträdgårdsbutik). Kamerahoken sitter uppsatt i en stor björk utanför huset, en lång kabel går in genom ett fönster på övervåningen och direkt in i TV:n. Den lilla blåmesen började bygga bo den 24e april. Jag har kollat varje dag, det enda intressanta som finns att se på TV tycker jag. Och så igår, när jag var på sjukhuset hela dan, passade den på att lägga 11 st ägg! Att de fick plats i den lilla fågelmagen?

Posted by Picasa

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Råkade bara ramla in på din sida pga av att jag sökte på blåmesar. Håller själv på med ett projekt som har med dem att göra och har möjlighet att observera blåmesarna genom en plexiglasskiva som är uppsatt i holken (har en träskiva framför så ser ut som en vanlig holk..) Men undrar då lite snabbt bara hur länge dina blåmesar har hållt på med bobyggandet och du får gärna berätta allt som du har sett som skett med boet. De jag har "koll på" har inrett med mossa/fjädrar och dun, såg honan ligga där inne de två senaste gångerna jag var där och tänkte glatt "att nu har hon äntligen lagt ägg", men när jag var där i går var hon inte där och inga ägg syntes till i holken.
Tacksam för svar // Rebecka
(min hotmail är: Chouet_et_mignone@hotmail.com
)