tisdag, april 24, 2007

Till Chicago!

Jag har varit i Chicago 1 vecka. Dels för att delta i E-days som anordnades av Swedish-American Chamber of Commerce SACC, dels för en egen turné för att se om det finns intresse för våra avgjutningar i USA. Under 4 dagar hade jag 13 möten med olika försäljningsställen i Chicago och Rockford. Rockford är en liten "svenskstad" 1,5 timmes bilkörning från Chicago, med ovanligt många svenskättlingar och en oerhört stark känsla för Sverige och svenska traditioner. Succé är det enda ordet för att beskriva min resa. 10 av mina möten resulterade i avtal om att börja sälja våra avtrycksboxar. Nu har vi alltså 7 butiker, två svensk-merikanska museer och ett sjukhus som vill bli våra återförsäljare i USA!


Här står jag tillsammans med Sue Mroz, näringslivschef för Winnebago County, där staden Rockford ligger, och Anne Ertsas, fantastiskt effektiv konsult som var lika bra på att köra vår hyrbil som att förhandla på smattrande amerikanska med butiksägare och sjukhuschefer! (Dessutom pratade hon skånska, underbart! ) Ann fick verkligen saker att hända och skall ha hand om det fortsatta, praktiska arbetet med försäljningen på plats i USA.




Bland annat i den här väldigt fina butiken vid stora infarten till Rockford kommer våra avtrycksboxar att säljas, och vårt glas att ställas ut. Här kan man bl a köpa handskurna, handmålade kopior av antika dalahästar för 650 USD. Samt naturligtvis glas från Orrefors, Målerås m fl. Elljusstakar i olika fasoner, den sorten som finns i alla svenska hem under julen, är här en jättestor försäljningssuccé året runt.
Det trevliga ägarparet hade svenska föräldrar och kunde enstaka svenska fraser.




Fotografen Mike dokumenterade allt som de svenska gästerna hade för sig. Vi var ju ett prominent sällskap, förutom diverse enkla entreprenörer och företagare som jag fanns också flera kommunalråd, professorer och minsann kommunstyrelsens ordförande i Lidköping!

Jag var tvungen att plåta Mike, han såg för härlig ut! En alldeles äkta amerikansk rockfotograf. Kolla bara in ringarna! Trevlig var han också. Här har vi just ätit de berömda svenska pannkakorna på Stockholm Inn.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Lyckost som varit over there, jag som är flygrädd kommer aldrig dit fast jag gärna skulle vilja. ROliga bilder, fotografen var läcker! Kram Boel

Anonym sa...

För mig som har varit med helt sedan etableringen i Norge är det jätteroligt att få följa dina produkter vidare ut i världen!
Cool fotograf...
//Gry

Anonym sa...

Men Hallå,

Kan bara gratulera till framgången i Amerikat, det är ju helt fantastiskt!

Du inte bara tar LifeStone framåt, du inspirerar (i alla fall mig) i mitt eget arbete med mitt företag. Det är alltid lika upplyftande och se hur andra tar sig framåt, det ger energi när man själv har stannat upp lite.

Kram till dig!

/Jojo